torsdag 12 april 2012

Janssons Frestelse - med rättika!

Idag ska vi äta "påsk-mat" haha förra lördagen var jag alldeles för bakfull för att göra det! ;) Och på söndagen åt vi ju kalkon hos mina föräldrar! Så idag har jag gjort köttbullar, jansson på rättika, kokt ägg, fixat citronmajonäs, rödbetssallad och sill :) Tyvärr äter inte gubben sill eller janssons.. Men han äter ju iaf det andra! Ska bli sjuuukt gott iallafall!
Denna jansson är kanon för de som går på LCHF, eftersom rättika smakar.. ingenting typ ? Och då blir det precis som potatis! :D Går ju SJÄLVKLART att göra vanlig potatisgratäng fast byta ut potatisen till rättika också, smakar himmelskt för den som inte ätit potatisgratäng på vääldigt länge men som älskar det!

Jag gjorde en .. rätt liten jansson just nu så till den behövde jag :
ca 600 gram rättika
1 mellanstor gul lök
4-6 bitar ansjovis (gillar inte föör mkt ansjovissmak så jag använder väldigt lite)
2.5-3 dl grädde (smaksak hur mkt man vill ha)
pofiber
mkt smör
salt o peppar (om man vill)

Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och skär avlånga smala bitar av rättikan(eller hur du nu brukar göra med potatisen, jag gör såhär)
Skär löken på det sätt du vill ha den, jag delade den bara 2 gånger på hälften o skar i skivor
Släng i hälften av rättikan i en ungssäker form sedan i med löken och klipp ansjovis över.
Lägg på resten av rättikan ovanpå.
OM du vill kan du även hälla över lite av ansjovis-spadet för sältan och smakens skull, riktigt gott!
Häll över grädden och toppa alltsammans med pofiber och smör utklickat.
Salta och peppra OM DU VILL.
Ställ in i ugnen i ca 40 min.
Ser ut som vilken jansson som helst så tog ingen bild! ;D
Men riktigt god var den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar